Storhognavägen är områdets huvudväg. Den byggdes på 1960-talet när kaffestugan etablerades på platsen där nuvarande hotellet finns. Genom åren så har vägen genomgått ombyggnationer och 2017 byggdes även en gång- och cykelväg.
De senaste årens exploatering har medfört att Storhognavägen slitits rejält och är i behov av en förstärkning och ny asfalt. Då trafikflödena mångdubblats så finns även behov av en breddning så vägen får ett körfält i vardera riktning. Föreningen har därför projekterat en breddning och ombyggnation. Föreningen har även lämnat in en ansökan om marklov till Lantmäteriet. Denna ansökan ligger i samma stora förrättning som övriga projekt och pågår fortsatt men förväntas slutföras under 2023.
Så snart förrätningen är slutförd kommer föreningen att begära in anbud på entreprenaden samt diskutera finansieringsupplägg med vår bank. Dessa underlag kommer sedan att ligga till grund för ett byggbeslut på kommande årsstämma. Målet är att påbörja ombyggnationen sommaren 2024. Detta omfattar dock inte skidtunnlarna som hanteras som ett separat projekt. Har ni frågor gällande detta projekt så kontakta styrelsen. Nedan hittar ni mer information om projektet.
Till höger finns en översiktsbild över ombyggnationen.
1. Ombyggd korsning Lv315
2. Vägprofil Storhognavägen
3. Busshållplatser
4. Busshållplatser
5. Skidtunnelprojektet
6. Busshållplatser
7. Korsning Kull Johannesvägen
8. Vägprofil Uppfartsvägen
Anledningen till ombyggnationen är främst att kraftigt ökande trafikflöden kräver högre kapacitet och en breddning kommer därför att genomföras.
En annan anledning är att vägen tryckts sönder allt mer av ökande trafik och framför allt tung trafik. Bärighetsförstärkningar kommer därför att ske i samband med ombyggnation.
I samband med ombyggnation ses även korsningar över samt att ytterligare busshållplatser tillförs så det blir lättare att åka Snöpendeln inom destinationen.
Nedan följer mer detaljerade beskrivningar av projektets olika delar.
Korsningen nere vid länsvägen
är dåligt utformad. Inre delen av
korsningen har bidragit till många
avåkningar och incidenter och gör det
även svårt för större fordon att komma
upp i området särskilt vintertid. I och
med ombyggnationen så rundas
Storhognavägen av upp mot området.
Sångbäcksvägen ansluts i kurvan som
sidoväg med väjningsplikt. Eftersom
rafikverket flyttat ut busshållplatsen till
länsvägen så avser vi i nästa steg nyttja
den befintliga "bussrondellen" till att
sätta upp en informationstavla. På
bilden till höger så syns en modellritning
över korsningens nya utseende.
Modellen är framtagen av Sweco.
Länsväg 315
Mot Storhogna
Breddning är en viktig del av projektet och hela vägen ända upp till hotellet kommer att få 6,5 meters körbanebredd och ett körfält i vardera riktning. Det blir en breddning med cirka 1,5 meter från dagens bredd. Breddningen sker på höger sida sett från infarten nere vid länsvägen. Från länsvägen upp till där Uppfartsvägen börjar upp mot hotellet så kommer gång- och cykelvägen att behålla sin nuvarande utformning som separat väg. Vägprofil enligt nedan
av projektets olika delar.
I samband med ombyggnationen så byggs nya busshållplatser. Detta görs för att fler ska kunna välja att åka Snöpendeln inom destinationen och på så sätt minska trycket på vägar och parkeringar. Hållplatserna blir av enkel karaktär med ficka för buss samt yta för påstigande.
Följande hållplatslägen byggs eller förbättras:
Att ersätta skidtunnlarna vid M-huset med en ny bro är ett separat projekt som inte ingår i Storhognavägsprojektet. Detta då finansieringsmodellen kommer att vara annorlunda för bron och att det projektet enskilt är lika dyrt som resten av Storhognavägen. Ambitionen är dock att kunna göra även denna ombyggnation inom något år och att vägbredd samt gång- och cykelväg kan knytas ihop från M-huset till Rönnvägen. Med en bro så får vi även bättre funktioner under vägen för alpin skidåkning och längdskidåkning samt sommartid vandring/cykling.
Just nu projekteras även en breddning och ombyggnation av Kull Johannesvägen då detta är ett krav från kommunen kopplat till genomförda exploateringar. Kull Johannesvägen kommer att bli områdets näst mest trafikerade väg då den matar till drygt 400 fastigheter. Vägföreningens ambition är att runda av Storhognavägen/Uppfartsvägen lite mer upp mot hotellet och ansluta Kull Johannesvägen i kurvan som sidoväg med väjningsplikt.
Även korsningen Kull Johannesvägen-Stugvägen kommer att byggas om då det största flödet kommer att vara på Kull Johannesvägen.
Mot hotellet
Mot Kull Johannes
Storhognavägen byter namn till Uppfartsvägen när den svänger upp sista backen mot hotellet. Den sista biten är det lite trångt med utrymme då det finns längdspår och en bäck på högra sidan. Nuvarande lösning med betongsuggor som skiljer väg från gång- och cykelväg är utrymmeskrävande framför allt vintertid. Planen är därför att gång- och cykelvägen ska byggas som en asfalterad trottoar längs Uppfartsvägen. Då sparas utrymme så vägbanan kan breddas till 6,5 meter.
Postgiro 818098-6
Org nr 893201-7042