På denna sida publicerar vi löpande information om vår verksamhet samt annan information som berör våra vägar och/eller orten Storhogna.
Publicerad 2024-06-24, kl 06:30
Alla andelsägare i vår samfällighet har i dagarna fått en faktura från Lantmäteriet. Den avser kostnaden för den stora förrättningen Z16307 som vi informerat om tidigare. Den slutliga kostnaden som belastar föreningen är 662 kronor per fastighet. Informationen som styrelsen tidigare fått från Lantmäteriet var att denna kostnad skulle faktureras till samfälligheten som en klumpsumma. Styrelsen hade därför tagit höjd för detta och debiterat 800 kronor per andel för investering på årsfakturan. Nu har Lantmäteriet istället fakturerat samtliga andelsägare direkt vilket innebär att alla vi får betala kostnaden två gånger.
Fakturorna från Lantmäteriet måste betalas. Om ni är flera delägare så har samtliga delägare fått var sin faktura och samtliga fakturor måste då betalas.
I och med detta upplägg så kommer det uppstå ett överskott i samfällighetens årsredovisning om cirka 1 miljon kronor. Styrelsen kommer att återkomma till nästa föreningsstämma hur vi föreslår att denna summa ska hanteras. Ett troligt förslag är att den fonderas för att användas till de kommande vägprojekten.
Om ni har några frågor gällande detta så är ni välkommen att kontakta oss.
Publicerad 2024-06-16, kl 22:30
Nu finns en sammanställning av årets medlemsenkät att läsa. Den hittar du här!
Som vanligt så har det varit ett bra engagemang och många kommentarer har lämnats. Styrelsen väljer därför att göra några egna kommentarer nedan i detta inlägg.
Styrelsens reflektioner kopplat till årets enkät
Den sjunde medlemsenkäten är nu sammanställd. Vi saknar fortfarande många e-postadresser men antalet som fick utskicket har ökat till 735 vilket är 22,7 procent fler än förra året. Svarsfrekvensen har dock minskat med fyra procent till 48 procent.
Vi fick i år hastigt byta enkätverktyg då det visade sig att det gamla verktyget inte fungerade längre. Det verkar dock som att det nya verktyget har fungerat även om det alltid är en del som får utskicket i sin SPAM-korg när det skickas ut från den här typen av verktyg.
Antalet fastigheter i området ökar fortsatt men nu i en lägre takt än de senaste åren. Vi kan se att ägandet i allt större del finns i Stockholm och kringliggande län. Det är fortsatt en liten del som hyr ut sin fastighet, drygt 23 procent.
Snöröjningen har varit en het fråga de senaste åren. I svaren kan man se att de flesta är nöjda med snöröjningen av vägarna men det är många som är missnöjda med snöröjningen av infarterna. På frågan om framtida snöröjning så anser den största delen att snöröjning av infarter kan ske dagen efter övrig snöröjning för att försöka öka kvaliteten/konkurrenskraften. Det finns mycket att kommentera gällande snöröjningen och detta får styrelsen återkomma till under hösten när arbetet med ny upphandling påbörjas.
När det gäller sommarunderhåll och vägstandard så är det de stora vägarna som får sämst betyg. Betyget för mindre vägar och allmänna ytor är bra. Föreningen har i plan att bygga om Storhognavägen 2025 och Kull Johannesvägen senast 2027 och med dessa projekt tror vi att betyget för de större vägarna kommer att förbättras. Vi kommer också att göra omtag på underhållsplanen då det har varit svårt att hitta ett genomförande med de entreprenörer som finns att tillgå.
På frågorna om utvecklingsprojekt så är det fortsatt en stor majoritet som anser att skidtunnlarna vid M-huset ska bytas ut. Här jobbar styrelsen på med Skistar som är ansvariga för de befintliga tunnlarna. Att byta ur dem är ett kostsamt projekt som inte föreningens medlemmar ska behöva ta någon större del av.
Processen att slå ihop samfälligheterna har påbörjats och enkäten visar att nästan alla respondenter är positiva till det arbetet. Syftet är att effektivisera styrelsearbete och tillsynsarbete samt göra det enklare för alla att hitta information och få hjälp.
Nedskräpningen anses fortsatt vara ett relativt stort problem och föreningen kommer under sommaren göra fortsatta insatser för att få bort skräpet i och kring vägområdet. Vi vill dock understryka att det främst är en del av de som byggt hus de senaste åren som bidragit till nedskräpningen. Vi ser positivt på att alla som vistas i Storhogna plockar skräp som upptäcks i naturen och tar med det till sopåtervinningen.
I år ställde vi ett antal extra frågor gällande snöskoteråkning och längdskidåkning. Detta gör vi eftersom det pågår processer i destinationen för att utveckla dessa områden. De svar som ni skrivit kommer att lämnas över till Destinationsbolaget och Bergs kommun som underlag för deras fortsatta arbeten. Det är tydligt att bägge områdena är viktiga och att många anser att exploateringen inte tagit hänsyn till detta. Föreningen kommer att försöka bistå i de processer som pågår för att ta tillvara på medlemmarnas intressen. Vi kommer dock inte själva att driva processer eller investera i fysiska åtgärder då detta inte är föreningens ansvar.
Föreningens styrelse får fortsatt högt betyg. Allt fler har koll på vår webbsida och Facebooksida. Vi nöjer oss såklart inte med det utan kommer försöka fortsätta att utveckla vårt arbete och hur vi kommunicerar detta. Kommunikation är viktigt för vi kan se både i en del av de kommentarer som skrivits men även i många frågor vi får att ni medlemmar inte har all kunskap. Mycket av informationen finns att hämta på webbsidan www.storhognasf.se. Där kan man se vad vi ansvarar för men också vad vi inte ansvarar för. Kolla gärna genom hela webbsidan!
Enkäten innehåller ett antal synpunkter gällande kostnader och arbetsinsats. Tyvärr så har alla kostnader ökat kraftigt de senaste åren. I och med exploateringen så har även området och verksamheten ökat mycket i omfattning. Det är inte möjligt att driva den här verksamheten med ideella krafter längre utan köp av tjänster behövs och kommer att behövas allt mer. Styrelsen arbetar aktivt för att balansera kvaliteten på verksamheten med kostnadsutvecklingen. Vi tar tacksamt emot synpunkter och förslag kopplat till detta.
Den styrelse som är vald återfinns fysiskt på andra platser än Storhogna och samtliga har heltidsjobb vilket gör att all tid som läggs på föreningen måste ske på kvällar och helger. Vi gör allt vi kan för att besvara frågor och hantera avvikelser så snart det är möjligt. Att sitta i styrelsen är ett intressant och viktigt uppdrag som samtidigt är utmanande både i tid och kunskap. Vi söker fortsatt fler engagerade så är du nyfiken på vårt arbete så får du väldigt gärna kontakta oss. Du hittar all information på webbsidans kontaktsida.
Tack för engagemanget att besvara enkäten och tack för alla positiva svar! Vi tar med oss allt detta i vårt fortsatta arbete.
Hälsningar / Styrelsen för Storhogna samfällighetsförening (Kövsjö GA:38)
Publicerad 2024-05-29, kl 16:30
I måndags genomfördes det andra styrelsemötet efter årsstämman. Många punkter på dagordningen och några av dem redovisas nedan i punktform. Protokoll läggs upp här på webbsidan så snart det är signerat.
Publicerad 2024-05-29, kl 16:30
Årets medlemsenkät har nu skickats ut till alla registrerade e-postadresser. Vi ser gärna att ni tar er tiden att fylla i den då den är viktig för vårt fortsatta arbete. Enkäten tar ca 10 minuter att fylla i. En påminnelse kommer att skickas ut om en vecka till de som inte har svarat. Tack på förhand!
En sammanställning kommer att publiceras här på webbsidan i slutet av juni månad.
Publicerad 2024-05-05, kl 22:30
Hej, pga ett administrativt misstag så har fakturor för medlemsavgifter skickats ut till vissa fastighetsägare via e-post. Ni som tidigare har anmält att ni vill ha fakturan från föreningen som e-faktura ska ha fått det som e-faktura. De som har haft en e-postadress registrerad hos föreningen och inte har anmält att ni vill ha fakturan som e-faktura har nu fått fakturan via e-post. Övriga får som tidigare fakturan via vanlig postgång.
Vi vill passa på att påminna om att ni som vill ha fakturan för medlemsavgiften som e-faktura och inte har anmält det än så ska ni anmäla det hos er internetbank. När ni gör det så behöver ni den kod som ni hittar på er senaste faktura.
För de som fortsättningsvis vill erhålla fakturan via vanlig post kommer en administrativ avgift att läggas på.
Vi kommer framgent inte skicka ut fakturan via e-post.
Publicerad 2024-05-05, kl 22:30
Bergs kommun har hjälpt samfälligheten att mäta trafiken på Storhognavägen. Mätningen har skett under perioden februari - april. Mätningarna visar på höga flöden särskilt under vecka 9 samt påskveckan. Mätningarna visar tyvärr också att vissa kör väldigt fort trots att vägarna inte är i bästa skick. Resultatet av mätningarna kommer att användas i processer gällande trafikföreskrifter och ombyggnation. En sammanfattning av mätningen kan laddas ner här.
Publicerad 2024-03-11, kl 19:30
Då en observant medlem har påpekat att föreningens stadgar stipulerar att årsstämman skall hållas i april har vi beslutat att flytta stämman en dag till den 1 april kl. 10:00.
Kallelsen och underlagen till årsstämman för 2023 finns upplagda här.
Tidpunkt: Måndagen (annandag påsk) den 1 april 2024 kl. 10.00
Plats: Storhogna Högfjällshotell & Spa
Lokal: Erik Dahlberg, suterrängvåningen under Fjällsidan
Publicerad 2024-03-06, kl 16:30
Styrelsen har noterat att det finns frågor kring den stora förrättning som pågår i Storhogna. För att öka kunskapen om pågående process så har följande dokument sammanställts:
Frågor gällande förrättningen kan mejlas till Samfälligheten på ordforande@storhognasf.se.
Publicerad 2024-01-16, kl 20:50
Om du är fastighetsägare i Storhogna och har förslag på hur vägföreningens verksamhet bör utvecklas så kan du skicka in en motion till årsstämman. Detta gör du genom att skicka den med e-post till administration@storhognasf.se. Sista dag att skicka in motioner är den 1 februari.
Vi planerar att hålla årsstämman på påskdagen den 31 mars klockan 15.00. Lokal meddelas senare. Information och underlag läggs ut senast den 10 mars.
Publicerad 2023-10-24, kl 20:30
Det är nu hög tid att sätta ut plogkäppar på fastighetsinfarter om ni inte redan har gjort det.
Gå in på nedanstående länk och läs hur det skall ske för att snöröjaren ska kunna genomföra sitt arbete på ett effektivt och säkert sätt.
Publicerad 2023-08-24, kl 20:30
Som ni alla förhoppningsvis har läst på informationsbladet som följde med årsfakturan så finns det från och med 2024 möjligheten att erhålla årsfakturan från samfällighetsföreningen som e-faktura.
För att möjliggöra detta behöver ni logga in på er internetbank och anmäla att ni vill ta emot e-faktura från Storhogna samfällighetsförening. När ni gör anmälan på er internetbank kommer ni behöva den personliga kod som finns uppgiven på årets pappersfaktura.
För de som fortsättningsvis vill erhålla fakturan via post kommer en administrativ avgift att läggas på.
Publicerad 2023-06-21, kl 10:00
Nu har vi sammanställt svaren på årets medlemsenkät.
Enkäten skickades ut till 599 respondenter. Vid sammanställningen hade 301 svar inkommit vilket ger en svarsfrekvens om 50%. Tack till alla er som har svarat!
Klicka på bilden till höger för att se sammanställningen i pdf-format. Era svar kommer att tas med i den fortsatta verksamhetsplaneringen.
Publicerad 2023-06-21, kl 10:00
Nu har styrelsen följt upp den gångna första snöröjningssäsongen med Svevia och dess underentreprenör. Det har varit en hel del utmaningar i vinter vilket vi förväntade med en ny utförare som inte känner området. De synpunkter som ni skickat in och styrelsens egna synpunkter handlade bland annat om genomförandetid, brister i snöröjning av infarter samt dålig bredd på vissa vägar och vändplaner.
I höst så kommer styrelsen att skicka ut förnyad information om hur snöröjning av infarter ska ske samt hur infarten ska vara uppmärkt. Vi kommer även att satsa på fler plogkäppar längs vägarna samt göra en ordentlig genomgång av området tillsammans med snöröjarna. Svevia har utlovat förbättring på de punkter som framförts och vi tror därför att kommande vinter kommer att fungera ännu bättre än den gångna.
Publicerad 2023-06-21, kl 10:00
Storhogna vägförening har bytt namn till Storhogna samfällighetsförening. Detta beror på den planerade sammanslagningen av områdets samfälligheter där vår förening succesivt kommer att ta över ansvaret även för miljöstationer och grönområden.
Till följd av namnbytet så har vi även bytt domän till storhognasf.se. Hela webbsidan har då fått en uppdatering av innehållet. Även Facebooksidan byter namn till Storhognasf.
Publicerad 2023-03-20, kl 09:00
Hej alla medlemmar!
Kallelse, dagordning och övriga underlag finns nu upplagda här.
Ni är inbjudna för att ta del av det gångna årets verksamhet och besluta om nästa års verksamhetsplan budget och årsavgift. Frågor på agendan i år är motion om andelstal samt hantering av förslag i trafikanalys hotellet.
Tidpunkt: Söndagen den 9 april 2023 kl. 15.00
Plats: Storhogna Högfjällshotell & Spa
Lokal: Erik Dahlberg, suterrängvåningen under gamla Café Solsidan.
(Beakta Hotellets önskemål om att vi nyttjar entrén under trappan till Café Solsidan)
Då största tillgängliga lokal i Storhogna tillåter cirka 100 personer så har vi beslutat om följande regel för att alla fastigheter som vill ska kunna delta och rösta:
För bostadsrättsföreningar och näringsidkare gäller en person per organisation. Denne person ska kunna visa på fullmakt eller firmateckning för sin organisation för att vara röstberättigad.
Har ni frågor är ni välkommen att kontakta ordföranden Mathias Sundin på tfn. 070-5599383
alternativt via e-post mathias(a)grimvagen7.se.
Publicerad 2022-09-03, kl 16:00
Kull Johannesvägen kommer att vara helt avstängd från infarten vid campingen upp till Östra Björnvägen under perioden måndagen 12 september klockan 18.00 fram till tisdagen 13 september klockan 18.00.
Under denna tid så kommer endast blåljustransporter att beredas väg. Övriga som behöver ta sig till/från områdena Dalvallen, Solbacken, Soltoppen samt Kull Johannes får ställa sin bil längst ned på Uppfartsvägen eller på planen vid Storhogna västra miljöstation och promenera till/från sin fastighet. Om fordon parkeras så måste det ske så att det inte hindrar andra fordon eller funktioner. Parkering på campingen eller längs andra vägar är inte tillåtet.
Anledningen till avstängningen är att vägen är i så dåligt skick att vi beslutat att djupfräsa den. Med början måndag kväll så kommer grovt material (bärlager) att läggas ovanpå befintlig asfalt. En särskild djupfräs kommer sedan att fräsa ned bärlagret och den gamla asfalten i vägbanan. Därpå läggs ytterligare lager med grus i olika storlek på varpå vägen hyvlas och vältas. På så sätt skapas en hållbar och bra grusväg som kan underhållas under tiden som byggnationer fortsatt pågår. Den långsiktiga planen är att bredda och återasfaltera vägen enligt kommunens krav på exploatörerna. Vägföreningen kommer dock att avvakta med detta till dess att byggnationerna avtagit för att inte den ombyggda vägen ska köras sönder av all tung trafik. Exakt när ombyggnationen kommer att ske är inte klart men troligen om 2-3 år.
Publicerad 2022-09-03, kl 16:00
Årets medlemsenkät, den femte i ordningen, är nu sammanställd. Svaren visar att standarden på våra vägar blir allt sämre och att behoven av insatser ökar.
Allt fler frågor som egentligen inte är vägföreningens ansvar får ökad betydelse så som skotertrafik, nedskräpning och parkeringsytor.
Läs sammanställningen i pdf-format genom att klicka på bilden till höger.
Publicerad 2022-09-03, kl 16:00
Denna vecka har vi testat en för oss ny åtgärd och det är traktor med justeringsbalk. Tanken med detta är att ha en åtgärd som kan användas på alla grusvägar, även de mindre. Testet har gått bra så nu är planen att en av våra lokala entreprenörer ska köpa in en justeringsbalk så vi kan köpa tid med denna från och med nästa sommar. Då kan vi justera såväl större som mindre vägar oftare. Många vägar har behov av grusning och riktig väghyvel vilket vi kommer fortsätta planera för så detta är ett komplement till den typen av åtgärder.
Publicerad 2022-07-26, kl 16:00
Idag så skickas fakturorna för årsavgiften ut. Ni som har registrerad e-postadress får dem via denna. Övriga får den i postlådan. Om ni inte har fått faktura antingen digitalt eller i posten inom 1-1,5 vecka kan höra av er till administration(a)storhognavf.se.
Eftersom verksamhetsåret, enligt beslut på stämman, är förlängt med fyra månader så är kostnaden 33% högre än förra året. Vi har därför satt två månaders betaltid på fakturan. Avgiften är 5.333 kronor per andel och det omfattar då 16 månader (2021-09-01 - 2022-12-31).
Postgiro 818098-6
Org nr 893201-7042